Mindezen
szempontok mellett és ellenére, az, hogy valahol hogy éreztük magunkat,
végletesen szubjektív. Ebben szerepet játszhat a saját hangulatunk, az
időjárás meg ezer más tényező: olyanok, amelyek vagy függenek az
étteremtől vagy sem, ha pedig függenek, akkor vagy szerepeltek a fenti
kategóriákban vagy sem. Ha valóban lelkiismeretesen és racionális
alapon osztályoztunk az eddigi faktorokban, akkor a végeredményt
jelentő átlagot javítandó ? vagy épp rontandó ? adózhatunk egy
szubjektív osztályzattal az emberi irracionalitásnak és intuíciónak is
? méghozzá meglehetősen magas faktorsúllyal.
Mosdó
Faktorsúly: 1
Azt
mondják az okosok: ha kíváncsi vagy arra, mennyire higiénikus egy
étterem konyhája, nézd meg a wc-t. Amilyen a tisztaság a wc-ben, nagy
valószínűséggel olyan a konyhában is. Mi várható el egy wc-től?
Elsősorban az, hogy legyen. Másodsorban az, hogy elfogadható helyen
legyen. (Voltunk már olyan helyen, ahol jó ötperces, többszöri lefelé
és felfelé való lépcsőzést is magába foglaló kalandtúra árán sikerült
csak pisilni.) Az elfogadhatóságba ? amint azt fentebb említettem ? az
is beletartozik, hogy a klotyó legyen elválasztva a vendégtértől. A
tisztaság alapkövetelmény. Hasonlóképpen a felszereltség: zárható
fülke, működő villany, vécépapír, hideg- és melegvíz, szappan, kéztörlő
és/vagy -szárító.
Plusz pont járhat a következőkért:
Ízléses berendezés [1?3]
Van kitéve hamutartó [1]
Van pelenkázóasztal [1]
Van mozgássérültek által is használható wc [2]
Légfrissítő, szagelszívó használata [2?3]
Több fülke/piszoár [1?5]
Pontlevonás járhat a következőkért:
Tisztaság hiánya [1?10]
Bűz [1?4]
Rossz helyen van a wc (túl közel vagy túl távol) [1?3]
Kevés hely [1?3]
Továbbá ha hiányoznak (vagy nem megfelelőek) a következők:
wc-papír [6]
ülőke [8]
zár a fülkén [2?3]
melegvíz [1]
hidegvíz [8]
kéztörlési lehetőség [1?4]
szappan [1]
szemetes [3]
világítás [2?4]
öblítés [1?2]
wc-kefe [2]
tükör a mosdónál [1]
Számlázás
Faktorsúly: 3
A számlázás legfontosabb szempontja, hogy stimmeljen. Erre több szót kár is vesztegetni. A másik szempont, hogy amit kapunk, az valóban számla
legyen: szerepeljen rajta a cég neve, székhelye, adószáma, a számla
sorszáma (vagyis kiderüljön, hogy a számlának létezik másodpéldánya is;
gépi számlánál ez elvileg egyértelmű). Tehát ha a pincér kihoz egy
cetlit, amire rá vannak firkálva az ételnevek és a hozzájuk tartozó
árak, az nem számla, hiszen egy cetlinek a könyvelésben nincs nyoma. Ez
egyúttal azt is jelenti, hogy az általunk (elvileg a költségvetés felé)
kifizetett áfából nem nekünk lesz majd autópályánk (hanem mondjuk az
étterem személyzetének lesz majd autója).
A számlának kifejezett
érdeme (és a számítógépek korszakában nem túl bonyolult ennek
megvalósítása), ha nem az szerepel rajta, hogy ?étel? meg ?ital? vagy
?GYŰJTŐ I.? és ?GYŰJTŐ II.? ? hanem beazonosíthatóan és
visszaellenőrizhetően szerepelnek a fogyasztott ételek és italok,
lehetőleg a fogyasztás sorrendjében. Ugyanakkor az elegáns, logóval
ellátott, számítógéppel készült tételes lsita se tévesszen meg: a fenti
kellékek hiányában ez sem tekinthető számlának.
Teljesen más
szempont, de ugyancsak lényeges, hogy a számla valamilyen módon a
vendéghez kerül. Ennek legotrombább módja, amikor a pincér az asztalhoz
lép, és fennhangon közli a végösszeget (ami azért elég kellemetlen
lehet, ha valaki épp meghívni szándékozik a másikat). Roppant
kellemetlen tud lenni az is, ha a pincér nem tud (vagy nem hajlandó)
többfelé számlázni.
A legelegánsabb megoldás természetesen az,
ha a pincér egy ?Parancsoljon!? kíséretében átnyújtja a számlát kérő
vendégnek a számlát tartalmazó, átlátszatlan mappát.
Plusz pont járhat a következőkért:
Egyértelműség [1?2]
Esztétikum [1]
A pincér nem mondja be fennhangon a végösszeget [2]
Számlamappa használata [1]
Kártyás fizetés lehetősége [2]
Pontlevonás járhat a következőkért:
Nincs számla (vagy ami van, az nem az) [1?6]
Plusz tétel szerepel a számlán [2?10]
Hibás összeadás [1?6]
A pincér nem hajlandó többfelé számlázni [1?3]
Nem beazonosítható számlatételek [3]
Pontatlan visszaadás (1 Ft is: az étterem a vendég zsebére nem lehet nagyvonalú) [1?4]
Személyzet kedvessége
Faktorsúly: 3
Ez
az egyik legnehezebben megfogható fogalom. Attól, hogy egy pincér
papírforma szerint érti és teszi a dolgát, még lehet tapló, vagy
legalábbis kiábrándítóan mogorva. És fordítva: ha a pincér viselkedésén
átsugárzik a kedvesség, szolgálatkészség, rugalmasság, az még a kisebb
szakmai hibákat is képes feledtetni. A kedvességbe belefér a humor is ?
az indiszkréció, a bratyizás azonban annál kevésbé.
Plusz pont járhat a következőkért:
Barátságosság [1?10]
Közvetlenség [1?5]
Pontlevonás járhat a következőkért:
A vendég inzultálása (szóval vagy tettel) [1?10]
Mogorvaság, barátságtalanság [1?6]
Közvetlenkedés [1?6]
Hányavetiség (Pl. pult mögül köszön vissza, előre lefoglalt asztalhoz nem kísér oda stb.) [1?3]
Személyzet szakértelme
Faktorsúly: 4
Egy
étterem megfelelő működése számos ember összehangolt munkájának
eredménye. Mindazonáltal az étterem egészét a vendég a pincéren
keresztül tapasztalja meg. Ha egy pincér nem érti a dolgát, az
katasztrofális. A pincérnek tudnia kell, hogy melyik étel micsoda, hogy
melyikhez milyen köret, milyen savanyúság és milyen ital passzol. Az ő
feladata, hogy az étel időben kerüljön az asztalra: ne túl későn de ne
is túl korán. Kevés idegesítőbb dolog van annál, mint amikor a vendég
még az egyik fogás elfogyasztásával bajlódik, de a pincér már kihozza a
következőt (ami pompásan el is hűl, mire a vendég ténylegesen
hozzájut). Gyakori szakmai hiba (100 esetből 99-ben), hogy a pincér
első kérdése ez: ?Mit paracsolnak inni?? ? holott egyrészt az italt sok
esetben az étel függvényében választjuk ki, másrészt, ha nem is vagyunk
ilyen ínyencek: akkor is, miről válasszunk italt, amíg (étlap vagy
itallap hiányában) nem tudjuk, mit tartanak egyáltalán? (Erre egy lehetséges ? és evidens ? megoldás: ?Parancsolnak most italt, vagy majd az ételhez választanak??)
A
pincér szakértelmének alapvető fokmérője, hogy képes-e mindig jelen
lenni, amikor szükség van rá, és soha nem jelen lenni, amikor nincs
szükség rá.
Plusz pont járhat a következőkért:
A pincér kitölti az italt [1]
Higgadt, udvarias és hatékony panaszkezelés [1?5]
Megjelenés, kiállás [1?5]
Megfelelő
időzítés (ritmus a rendelésben, utánrendelésben, ételek és italok
szervírozásában, használt teríték leszedésében, számlázásban stb.) [1?6]
Rátermettség, rutin [1?5]
Ügyesség [1?2]
Tud ajánlani (ételt is, majd a választott ételhez megfelelő köretet és italt is) [1?3]
Észreveszi, mire van szükség [1?5]
Tud (nem rámenősen) kínálni [1?3]
Jobbról terít, balról szed le [1]
Pontlevonás járhat a következőkért:
A pincér nem jön, amikor kéne [1?5]
Nem képes lekopni a vendégről [1?5]
Nem tudja, melyik étel micsoda [1?4]
Nem tudja, melyik étel fogyott ki [1?4]
Nem megfelelő panaszkezelés [1?8]
Megjelenés, kiállás [1?3]
Lassúság [1?6]
A felszolgált fogások egymásba érnek [1?6]
Figyelmetlenség (nem hozza ? vagy nem azt ?, amit a vendég kér) [1?4]
Töketlenkedés (nincs rá jobb szó!) [1?3]
Vendég sürgetése (akár csak a jelenlétével) [1?6]
Használt terítéket nem szedi le időben [1?3]
Étel mennyisége
Faktorsúly: 2
Ha
jó az étel, az még nem elég ? főleg, ha nem elég. Van olyan étterem,
ahol a kihozott fogások tökéletesek ugyan, csak éppen tökéletesen
alkalmatlanok jóllakásra. A másik véglet sem ideális, bár eggyel jobb:
amikor annyi ennivalót hoznak ki, hogy a roppant nagyétkű vendég is
kénytelen otthagyni a felét. És persze vannak ennek változatai: kevés
hús sok körettel, sok hús kevés körettel, gesztenyepüré jelzésértékű
tejszínhabbal vagy fordítva stb. Ugyanide tartozik a kihozott ital
mennyisége is: egyrészt, hogy mércés pohárban szervírozzák-e, másrészt,
hogy az ital szintje és a mérővonal milyen távolságban van egymástól
(és milyen irányban).
Plusz pont járhat a következőkért:
Mércés pohárban több van [1]
Bőséges adagok [1?3]
Ajándék fogás, ital stb. [1?4]
Pontlevonás járhat a következőkért:
?Normál? jóllakáshoz kevés [1?4]
Köret aránya nem megfelelő [1?2]
Összetevők aránya nem megfelelő [1?4]
Mércés pohár nincs, ahol kéne (pl. sörnél, röviditalnál stb.) [1?2]
Mércés pohárban kevesebb van [1?3]
Az elfogyasztott kenyeret külön felszámítják [1]
Étel minősége
Faktorsúly: 5
Egy
étkezés során vélhetőleg ez a szempont a legfontosabb, és aránylag
egyértelműen el is dönthető: vagy jó, vagy nem, vagy ízlik, vagy nem.
Kiegészítő szempont lehet, hogy az étel friss alapanyagból készült-e
vagy konzervből, mirelite-ből stb.; hogy frissen tálalják-e, vagy
érezhetően mikrózták; hogy elég meleg-e (vagy éppenséggel elég hideg-e)
az étel (vagy ital); hogy a fűszerezés megfelelő-e stb.
Plusz pont járhat a következőkért:
Az is friss, aminek nem lenne muszáj (pl. készétel) [1?3]
Ötletes alapanyag-használat [1?3]
Ötletesség az elkészítésben [1?6]
Különleges (pl. adott tájegységre jellemző) alapanyagok használata [1?3]
Pontlevonás járhat a következőkért:
Nem friss (alapanyag vagy étel) [1?10]
Konzerv vagy mirelite alapanyag használata [1?5]
Túl hideg vagy túl meleg étel/ital [1?5]
Elégtelen/túlzott/inadekvát fűszerezés [1?5]
Az étel nem az, ami
(pl. hátszínből készült ?bélszín?, eperöntetes ?banán split?,
tejszínhabos ?cappuccino? stb. ? továbbá standard ételek elrontva) [1?7]
Hajszál és társai [1?5]
Túl- vagy alulfőzött vagy -sütött étel (magyarán: nyers vagy szénné égett) [1?7]
Elégtelen feldolgozottság (pl. inas birka, tollas csirke, ki nem magozott meggy stb.) [1?5]
Választék
Faktorsúly: 2
Lehet
egy étterem konyhája kiváló, de ha az étlap összesen kétféle levest,
négyféle főételt és három desszertet tartalmaz (amiből mindhárom
palacsinta), az lehet nagyon kiábrándító. Az sem ideális, ha
darabszámra ugyan sok étel van, de azok unalmasan egyformák. A legjobb
az, ha megtalálhatók mind a hagyományos fogások, mind az ilyen-olyan
specialitások. Ez a szempont természetesen nem kérhető számon a
specifikus (pl. indiai) éttermeken.
Italválaszték címén
egyaránt gondolunk az alkoholos és az alkoholmentes italokra. Az
ideális az, ha röviditalokból, palackos és folyó borokból, üveges és
csapolt sörökből is van választék, továbbá mind szénsavas, mind rostos
üdítőkből választhatunk.
Ha egy étteremben a vendég kérésére nem
hoznak tiszta csapvizet, az megkérdőjelezi az étterem működésének
jogosságát ? elvégre csapvíz hiányában kizárt dolog, hogy a hely
megfeleljen az alapvető higiéniai elvárásoknak.
Plusz pont járhat a következőkért:
Minőségi borok [1?3]
Kis adagok [1?2]
Koktélok [1?2]
Fagylaltkelyhek [1?2]
Specialitások, ajánlat [1?4]
Pontlevonás járhat a következőkért:
Ha a választékban szegényesen (vagy egyáltalán nem) található...
...leves [1?2]
...előétel [1]
...főétel [1?5]
...desszert [1?3]
...köret [1?2]
...savanyúság, saláta [1]
...vegetáriánus étel [1?2]
...üdítő [1?3]
...sör, bor [1?2]
...rövidital [1]
...kávé [1]
...jég [1]
...csapvíz [10]
Étlap
Faktorsúly: 1
Egy
jól szerkesztett étlap nagyon megkönnyíti a vendég dolgát, a rossz
étlap viszont akár az egész étkezés élményét tönkreteheti. Az étlappal
szembeni elsődleges követelmény, hogy fedje a valóságot. Vagyis ami
kapható, az szerepeljen rajta, ami nem, az ne ? továbbá a feltüntetett
árakról ne fizetéskor derüljön ki, hogy ?ja, bocsánat, elfelejtettük
átírni a múlt havi menüt?. Az is legyen egyértelmű, hogy az adott étel
ára tartalmazza-e a köret árát is. Az étlap továbbá legyen jól
szerkesztett, áttekinthető, és nem utolsósorban: informatív. Ha egy
ételnek fantázianeve van (pl. ?Nyári pecsenye bergengóc módra? vagy
?Ponty, ahogyan mi szeretjük?, az kedves ugyan, de magyarázat nélkül
idegesítő. A magyarázat (és egyáltalán maga az étlap) lehet ugyan
frappáns, de az öncélú jópofizás idegesítő. Különösen akkor, ha ez
kritikán aluli helyesírással társul, valamint ha a többnyelvű
étlapoknál a fordítás oly mértékben hibás, hogy szinte már a vendég
szégyelli magát.
Létezik olyan étterem, ahol a számla végösszege
eleve tartalmaz valahány (többnyire 10) százalék borravalót (szervízdíj
néven). Ezt elvileg kötelező lenne jól látható helyen feltüntetni az
étlapon. Ennek elmulasztása közönséges csalás.
Plusz pont járhat a következőkért:
Minden (nem egyértelmű) ételhez van magyarázat [1?2]
Áttekinthetőség [1?3]
Esztétikum (az étlap anyaga, tördelés, nyomtatás stb.) [1?3]
Ötletesség [1?3]
Kiegészítő
információk (van-e féladag, és ha igen, milyen áron; elkészítenek-e más
ételt is a rendelkezésre álló alapanyagokból stb.) [1?2]
Pontlevonás járhat a következőkért:
Áttekinthetetlenség [1?3]
Fantázianevek fel nem oldása [1?3]
Locsogós jópofizás [1?2]
Tipográfiai hibák [1?3]
Köret áráról nem derül ki, hogy benne van-e a fogás árában [1]
Szervízdíj van, de nincs feltüntetve az étlapon [3]
Helyesírási és nyelvi hibák [1?3]
Fordítási hibák [1?2]
Ízléstelenség [1?3]
Minőségi (anyag, elhasználtság, piszkosság) [1?3]
Ha a mennyiség nem egyértelmű (pl. a ?pohár sör? hány deci) [1]
Ha létezik kiegészítő lap (ital, kávé, fagylalt, koktél stb.), de ez nem derül ki az étlapról [1]
Az étlap nem időszerű [1?2]
Ha az étteremnek van honlapja, és azon az árak nem egyeznek az étlap tényleges áraival [2]
Tálalás
Faktorsúly: 2
Nem
vitás, hogy a pukkanós sült kolbász papírtálcáról a legfinomabb
(szigorúan állva fogyasztva). E speciális esetet leszámítva azonban a
tálalás nem elhanyagolható része az étkezés egészének.
Az első kérdés, hogy egyáltalán mire
tálalják föl az ételt: vagyis az asztal, a terítés milyensége. Bizonyos
helyeken adekvát a terítő nélküli, gyalulatlan faasztal. A legtöbb
esetben azonban elvárható a tiszta (nem műanyag) terítő. Bisztrótól
fölfelé a műanyag vagy papír tányéralátét is kínos: a vendég
elvárhatja, hogy a pénzéért nyugodt lélekkel leehesse az abroszt. Egy
elegánsan megterített asztal kedves a szemnek, de jogos elvárás, hogy a
vendégnek ne az órákkal ezelőtt felhelyezett (és vélhetőleg
beporosodott) terítékből kelljen fogyasztania. Ha az evőeszköz nincs az
asztalon, mire az ételt kihozzák, az mindennek a teteje. Ugyancsak nem
jó pont, ha a vendégnek kell szólni só- és borstartóért, szalvétáért
vagy fogpiszkálóért. Nüansz, de fontos: formatervezett világunkban is
hasznos, ha a só-, bors- és paprikaszóróról kiderül, hogy melyik
micsoda (anélkül, hogy a vendég a tenyerébe szórva legyen kénytelen
kipróbálni.)
Ami konkrétan a tálalást illeti: nem hátrány, ha a
tányérok, poharak, evőeszközök tiszták. Másrészt egy ételt lehet
gusztusosan és/vagy fantáziadúsan tálalni, illetve gusztustalanul
és/vagy unalmasan. A második legkiábrándítóbb megoldás, ha az aránylag
kis adag étel szinte eltűnik egy hatalmas tányér közepén. Az első (a mi
osztályozásunkban legalábbis) a szárított petrezselyemmel dekorált
tányér. (Ennek terítésbeli megfelelője a művirág.) Egy fokkal jobb, ha
a tálalás gusztusos is, ötletes is ? de oly mértékben ötletes, hogy az
ételtől nem lehet hozzáférni a körethez (vagy fordítva), csak úgy, ha a
vendég első dolga, hogy szétbarmolja az egész tányért.
Plusz pont járhat a következőkért:
Élő virág, gyertya, egyéb asztaldísz [1?3]
Extra ételhez extra evősezköz (pl. halkés) [1]
Plusz fűszerek (olaj, ecet, szója stb.) [1?2]
Adekvát tányér- és pohárhasználat (pl. eltérő fehér- és vörösboros pohár stb.) [1?3]
Ötletesség (mind a terítésben, mind a tálalásban) [1?3]
Kávéhoz a tejet melegítve hozzák [1]
Kávéhoz extrák (ásványvíz, csoki, keksz) [1]
Pontlevonás járhat a következőkért:
Piszkos asztal [1?4]
Szárított petrezselyem mint tányérdísz [1]
Művirág [1]
Viaszosvászon abrosz [1]
Papír terítékalátét [1]
Hiányzó evőeszköz [1?2]
Só, bors, fogvájó hiánya [1?3]
Inadekvát tányér- és pohárhasználat (méret, fajta stb.) [1?3]
Piszkos teríték [2?4]
Előre fölhelyezett teríték le nem cserélése [1]
Nehezen kezelhető teríték [1]
Nehezen elkezdhető fogás [1]
Kilöttyent étel, ital (pl. kávé) [1]
Az öntet eleve rajta van az ételen (pl. az áfonya a rántott camembert-en) [1]
Föl nem ismerhető fűszertartó [1]
Környezet
Faktorsúly: 2
A
külső környezet többnyire adott, és a személyzet nemigen tud
változtatni rajta. Vagyis számonkérni nem lehet, hogy miért egy dübörgő
gyár közvetlen szomszédságában épült az étterem, és nem is kifejezett
érdem a lenyűgöző balatoni panoráma. Mindazonáltal amikor a vendég
dönt, hogy legközelebb is jöjjön-e ide vagy sem, a döntésében ez a
szempont is szerepet fog kapni.
A külső adottságok
kompenzálhatók (vagy ellenkezőleg: leronthatók) a belső környezet
kialakításával. Ide tartozik pl. a dohányzó és nemdohányzó rész
elkülönítése, az étterem egészének tisztasága, az, hogy a pincérek a
főhadiszállásukról belelátnak-e az ember szájába, hogy az asztalok
távolsága megfelelő-e (tehát lehet-e nyugodtan beszélgetni evés közben)
stb. Sokat emelhet, de sokat ronthat az étkezés hangulatán a
berendezés, a falakon található dekoráció ? valamint a zene. Ha már egy
étteremben zene szól, akkor nagyon gondosan kell megválogatni, hogy az
milyen zene legyen ? ennél nagyobb odafigyelést már csak a hangerő
beállítása igényel.
Plusz pont járhat a következőkért:
Asztalok szeparáltsága [1]
Dekoráció, berendezés [1?3]
Természeti környezet [1?3]
Van kisgyerek számára etetőszék [1]
Bútor kényelmessége [1?2]
Parkolási lehetőség [1]
Akadálymentesítés [2]
Pontlevonás járhat a következőkért:
Koszos étterem [1?3]
Túl hangos zene [1?2]
A hely általános lepukkantsága [1?2]
Bútor kényelmetlensége [1?2]
Szellőztetés hiánya [1?2]
Dohányzás-probléma meg nem oldása [1?2]
Világítás-problémák (túl vakító vagy túl sötét) [1]
Hőmérséklet-problémák (a hely jégverem vagy katlan) [1?2]
Egy tökéletes étkezés
Ott kezdődik, hogy megérkezünk az étteremhez, amely valahol
van. Hogy hol, abban nyilvánvalóan korlátozottak a lehetőségek. De ha
könnyen megközelíthető, ha van parkolóhely, ha az étterem
akadálymentesített, ha kelleme a külső környezet (pl. panoráma), az
feltétlenül előny. A szép, rendben tartott épület, az esetleges
kerthelyiség, az ízléses és tiszta, megfelelően világított és
szellőztetett belső tér, az étterem profiljára jellemző egyedi
dekoráció ? ez mind emelheti a hangulatot.
Belépéskor a pincér
udvariasan köszön. Megtudakolja a szándékunkat (elvégre betérhet a
vendég csupán egy italra is), majd asztalt javasol, igényünk szerint a
dohányzó vagy az attól megfelelően szeparált nemdohányzó helyiségben.
Az asztalhoz kísér, és mire leülünk, már ismét ott van, és átnyújtja a
? kinyitott ? étlapot, illetve esetlegesen az itallapot. Rákérdez, hogy
kérünk-e már most valamilyen italt, vagy majd az ételhez választunk. A
fellépése kedves, határozott, közvetlen, de nem közvetlenkedő.
Leülve
azt látjuk, hogy az asztalok kellő távolságra vannak egymástól, és noha
szól valamilyen ? esetlegesen élő ? zene, a hangerő lehetővé teszi a
nyugodt, adott esetben intim beszélgetést. A hely jellegétől függően
elképzlhető, hogy nem takarják el terítővel a meleg hangulatot árasztó,
fa asztallapot, ha azonban van abrosz, az makulátlanul tiszta. Lehet,
hogy a teríték eleve az asztalon van, ez esetben azonban a pincér
tálalás előtt ezt kicseréli, hogy ne az órák óta ott porosodó tányérról
kelljen ennünk. Az asztalon van só- és borstartó, mégpedig felismerhető
módon (vagyis nem kell titokban a tenyerünkbe szórva kipróbálni, hogy
mleyik micsoda), továbbá fogpiszkáló, esetlegesen paprika, olaj, ecet,
poháralátét stb. ? és mindezek dacára: hely. Előny, ha van dekoráció:
élő vgy szárított virág, esetleg gyertya, amelyet a pincér gyújt meg,
de semmi esetre sem művirág.
Az étlap ízléses, egyedi: önmagában
is étvágygerjesztő. Jó kézbe venni, szép a tipográfiája, ötletes a
kivitelezése, az illusztrálása. Emellett jól áttekinthető: könnyen el
lehet igazodni az étel- és italválasztékban. Tökéletes
nyelvhelyességgel és helyesírással készült: ez igaz az esetleges
fordításokra is. Egyes ételeknek természetesen fantázianevük van, ez
azonban közérthető módon mindig fel van oldva. Az étlap egyértelműen
tájékoztat arról, hogy az ételek ára tartalmazza-e a köretet is, hogy
mely ételekből lehet kisadagot kérni (és milyen áron), hogy egyes
ételeknél és italoknál a feltüntetett ár milyen mennyiségre vonatkozik.
Ugyancsak jól látható helyen olvasható, ha a majdani számla tartalmazni
fogja a felszolgálási díjat. Ez a Magyarországon nem túl elterjedt
gyakorlat azt jelenti, hogy azon a helyen a borravaló nem szokásos. Az
étlap arról is informál, hogy van-e az étteremben különb ital-, bor-,
koktél- vagy fagylaltlap, amelyet igény esetén a pincértől kérhetünk.
Mind
az ételek, mind az alkoholos és alkoholmentes italok terén gazdag
választék áll rendelkezésünkre. Az étlapon találunk hideg és meleg
előételeket, hideg és meleg leveseket, különböző húsokból készült
készételeket és frissensülteket, továbbá hal-, vad- és vegetáriánus
ételeket is, valamint a ház specialitásait. Van továbbá számos köret,
savanyúság, öntet és desszert. Emellett ? akár külön betétlapon ?
megtalálhatóak az esetleges napi ajánlatok.
A legjobb helyeken
is megtörténhet, hogy valamely, az étlapon található étel vagy ital
elfogy. A pincér naprakész, és előre tájékoztat erről, már az étlap
átadásakor. Ha a személyzeten belüli információáramlás valamiért mégsem
volt megfelelő, és rendeléskor vagy utána derül ki, hogy aktuálisan
nemlétező ételt választottunk, a pincér elnézést kér, és javasol valami
mást. A pincérre egyébként is jellemző, hogy kínál, hogy ajánl valamit
? de sohasem rámenősen: nem teremt kínos helyzetet, ha valamely
ajánlatát elhárítjuk.
A kért fogások és italok megfelelő
ritmusban érkeznek az asztalra: nem túl lassan, de nem is gyorsan. Az
még véletlenül sem fordul elő, hogy megkapjuk a második fogást, mielőtt
a levessel végeztünk volna. Az adott fogáshoz szükséges evőeszközök és
kiegészítők (pl. erős paprika) mindig az étel előtt érkezik. A használt
terítéket a pincér késedelem nélkül elviszi. Az egész étkezés során a
pincér állandóan jelen van, de láthatatlanul. Ez azt jelenti,
hogy amikor szükségünk van rá, mindig ott van, amikor nincs rá
szükségünk, nem zavarja (puszta jelenlétével sem) az étkezésünk
nyugalmát és intimitását.
Az ételek és italok tálalása ízléses,
ötletes, de nem túl bonyolult. (A ?túl bonyolult? tálalás azt jelenti,
hogy lenyűgözve, de tanácstalanul bámuljuk a kihozott ételkölteményt,
és nem tudjuk, hogy is kéne hozzákezdenünk.) Egyes italokat speciális
poharakban illik szervírozni, egyes ételekhez pedig speciális tálalás
és evőeszköz dukál. A tányérok, evőeszközök és poharak természetesen
tökéletesen tiszták.
A felszolgált ételek és italok hőmérséklete
megfelelő: ez azt jelenti, hogy nem a tányért, hanem az ételt
melegítik, és nem a poharat, hanem az italt hűtik be. Az ételek
alapanyagai kivétel nélkül frissek. Ha egyes esetekben mégis konzerv
vagy mirelit alapanyagot használnak, azt úgy kell tenniük, hogy az
illúzió ennek ellenére tökéletes legyen. Ez igaz a készételekre is: a
szervírozásnál mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy az étel
olyan hatást keltsen, mintha épp most készült volna el.
Az
ízesítés természetesen ízlés dolga ? de bizonyos határok között. Egyes
ételek elkészítésére vonatkozóan világ- (de legalábbis ország-) -szerte
egységes normák vannak. Ha egy ételt úgy hívnak, ahogy bárhol a világon
(országban), akkor azt úgy is kell elkészíteni, mint bárhol a világon
(országban). Ha egy étel jól van elkészítve, annak akkor is ki kell
derülnie, ha történetesen nem találkozik a vendég ízlésével. Ezt mint
vendégek tudomásul is vesszük. Amennyiben azonban bármilyen más,
valóban minőségi kifogásunk felmerül a felszolgált fogások bármelyikével kapcsolatban, a pincér elnézést kér, és vita nélkül kicseréli. A vendégnek ? ez közhely ? mindig igaza van.
Az
étel mennyiségével az a helyzet, hogy éhségünk függvénye, mi az elég és
mi a sok. Ennek ellenére általános elv, hogy az étel nem lehet kevés.
Nem fordulhat elő, hogy étkezés után kénytelen legyek éhesen felállni
az asztaltól. További szempont, hogy jóllakni nem az előétellel, de nem
is a levessel kell. Emellett lényeges az összetevők aránya (pl. hogy
mennyi levesbe mennyi levesbetét vagy mekkora adag gesztenyepürére
mennyi tejszínhab való), valamint a főfogásnál a köret mennyisége. Az
se jó, ha a köret mellett a hús csupán ízesítésre elég, de a
fordítottja sem: ha nem marad elég köret az utolsó falatokhoz. Egyes
italokat mércés pohárban kell felszolgálni: ez esetben az ital szintje
inkább legyen a vonal fölött, mint alatt.
Az étkezés végén a
pincér desszerttel és kávéval kínál. A kávét forrón szervírozza, ha
tejet kérünk hozzá, azt is megmelegíti. Kedves, ha a csészealjon egy
keksz vagy egy kocka csokoládé is található, és úgy illik, hogy a
kávéhoz kérés nélkül is hozanak egy kis pohár ásványvizet vagy szódát.
Egy
hosszabb éttermi tartózkodás során valószínűleg a mosdót is
felkeressük. Ez elég távol esik a vendégtértől ahhoz, hogy sem a
nemkívánatos szagok, sem a többi vendég járkálása ne zavarhassa meg az
étkezést, ugyanakor könnyen megközelíthető, és a megfelelően
elhelyezett feliratokból kérdezés nélkül megtalálható. A
mellékhelyiségben tökéletes mind a tisztaság, mind a világítás. A
fülkék ajtaja zárható. Van vécépapír, vécékefe, légfrissítő vagy
szagelszívó. A mosdónál van hideg- és melegvíz, szappan,
papírtörölköző, továbbá tükör és szemetes. És van elég hely mind a
fülkében, mind a mosdónál ahhoz, hogy ne legyen szükségünk
akrobatamutatványokra a közlekedéshez.
Az étkezés végeztével,
miután a pincér egyértelműen meggyőződött, hogy mást nem kérünk,
egészségünkre kívánja az ételt. Ekkor kérjük a számlát. A számla attól számla,
hogy szerepel rajta a vendéglátó cég neve, székhelye és adószáma,
továbbá a dátum, a számla sorszáma, valamint a fizetendő végösszeg.
Ezek bármelyikének hiányában a kihozott papír nem számla.
Emellett elvárható, hogy a számla tételes és visszaellenőrizhető
legyen, vagyis ne ?Étel? és ?Ital? vagy ?Gyűjtő I.? és ?Gyűjtő II.?
megnevezések szerepeljenek rajta. Természetesen az semmi szín alatt nem
történhet meg, hogy a számla a vendég rovására tévedjen. A számlát a
pincér átlátszatlan mappában nyújtja át annak a vendégnek, aki a
számlát kérte, és nem mondja be hangosan a fizetendő összeget. Ha
közöltük, hogy mennyit (vagy mennyiből) kérünk vissza, a kérdéses
összeget fillérre pontosan nyújtja át.
Fizetés után a pincér
megköszöni, hogy ott jártunk, és függetlenül attól, hogy kapott-e
borravalót vagy sem, udvariasan (tehát nem a pult mögül vagy a válla
felett visszaszólva) elköszön.
A vendéglátás mint szerepjáték
Az ember az étteremben nem élelmiszert
vásárol, hanem vendéglátást. Az éttermi vendéglátás műfaját tekintve
leginkább szerepjátéknak tekinthető. Én eljátszom, hogy vendég vagyok,
az étterem személyzete pedig eljátssza, hogy szíves-örömest vendégül
lát engem: jó házigazdaként lesik a kívánságaimat, és mindent
megtesznek annak érdekében, hogy pompásan érezzem magam. Történik
mindez egy gondosan összeállított díszletben, megfelelő jelmezben és
kellékekkel. Az ételek és italok ára tehát nemcsak az anyag- és
energiaköltséget tartalmazza, hanem abba van beépítve az egész játék
tarifája. A játék íratlan szabályrendszere nem engedi meg, hogy a
tökéletes alakítást tapssal jutalmazzuk; elégedettségünket többnyire a
számla rendezésekor adott borravalóval fejezzük ki.
Az étterem
személyzete ilyenformán színtársulatnak tekinthető, amelyben a
főszereplpő temészetesen a pincér. (Ha túl akarjuk hajtani az
analógiát, akkor a szakács tekinthető mondjuk ügyelőnek.) A színésznek
van jó és rossz napja, vannak örömei és vannak bánatai. Ha valamiért
képtelen a játékra, akkor aznap este nem lép színpadra. Amennyiben
azonban úgy dönt, hogy színpadra lép, akkor nincs több kifogás. Akkor a
szerepét tökéletesen kell eljátszania. A közönség nem kíváncsi egy
búval bélelt Figaróra vagy egy izgága Hamletre, aki épp a mézesheteire
készül. A színész személyisége természetesen áthatja a játékát is
(éppen ettől lehet egy színész nem középszerű, hanem zseniális).
Azonban nincs lehulló álszakáll, nincs szövegtévesztés és nincs
kiszólás. A szerep kötelez. Ha pedig a közönség nincs megelégedve,
megvonja az adott színtársulattól a bizalmat. A paradicsom- és
záptojásdobálás már kiment a divatból, a nyílt kifütyülés is ritka ? de
a csalódott néző legközelebb oda megy szórakozni, ahol a pénzéért
tökéletes illúziót nyújtanak neki.
Az étteremmel ugyanez a
helyzet. A vendég elvárja, hogy a pénzéért a vendéglátás tökéletes
illúzióját kapja. Nem azért, mert szőrös szívű, empátiára képtelen
kényúr ? hanm azért, mert ez a játék egész egyszerűn erről szól.
És ha szívélyes vendéglátás helyett csupán a képébe tolnak egy adag
ennivalót, azt vendégként ugyanúgy nem köteles elfogadni, mint nézőként
azt hogy, a színész egykedvűen fölolvasa a szövegkönyvet. Ha valaki
csak a dráma szövegére kívncsi, nem színházba megy, hanem könyvesboltba
vagy könyvtárba. Ha valaki csupán táplálkozni szeretne, nem étterembe
megy, hanem közértbe vagy büfébe.
De milyen is a tökéletes vendéglátás?
Mit is pontozunk?
Sajnos akármennyire is igyekszünk, pontozni mindig csak az egyszeri élményt tudjuk, sohasem az éttermet magát. Egy étteremben többnyire sokan dolgoznak, mi azonban közülük csak néhánnyal találkozunk. Az egyik kukta által előkészített alapanyagból az egyik szakács főztjét hozza ki számunkra az egyik pincér. Az így szerzett tapasztalat nem mond semmit egy másik kukta, egy másik szakács vagy egy másik pincér munkájáról.
Továbbá
a személyzet is emberekből áll, akiknek hol jobb, hol rosszabb
formájukban vannak, mi több: lehetnek betegek, lehetnek indiszponáltak,
gyászolhatnak, tölthetik a felmondási idejük utolsó napját stb. Tehát
ugyanaz az ember is produkálhat egyik nap briliáns teljesítményt, a
következő nap pedig elfogadhatatlant.
Az időpont sem mellékes. Csaknem minden étteremben szolgálnak fel készételeket.
A készétel attól kész, hogy nyitásra elkészül, aztán zárásig azt
szolgálják fel ? szemben a frissensültekkel. Egy délelőtt 11-kor főzött
marhapörköltnek vélhetőleg a leggondosabb kezelés mellett is más az íze
déli 12-kor mint este 10-kor. Hasonló a helyzet a mosdó tisztaságával
is. Egy felháborítóan mocskos vécé nem feltétlenül a takarító
személyzet munkájáról árulkodik: lehet, hogy csak az előző vendégről,
és ha tíz perccel előbb vagy később tesszük tiszteletünket a
mellékhelyiségben, adott esetben csillogna-villogna minden.
Tehát
a számok értékelésénél fontos szem előtt tartani, hogy amit pontozunk,
az soha nem az ?absztrakt étterem?, hanem csupán a mi egyszeri
élményünk: egy bizonyos időpontban, bizonyos ételek fogyasztásával, a
személyzet bizonyos tagjaival való találkozás során.
Pontozás és faktorsúlyok
Pontozás
Minden egyes
faktorban 0-tól 10-ig pontozunk. Eredetileg 1-től 5-ig adtunk
osztályzatokat, mint az iskolában, de azt tapasztaltuk, hogy apróbb
eltéréseknél túl gyakran kell fél pontokkal variálnunk, és az
összesítésnél túl közel kerültek egymáshoz olyan éttermek, amelyekről
szubjektíve úgy éreztük, hogy nagyon is különböznek egymástól. Tehát
ezzel a megoldással sikerült széthúzni a mezőnyt. A 0?10 intervallum
másik előnye, hogy így végeredményként (átlagként) egy olyan pontszámot
kapunk, amelyet aztán ?egy mozdulattal? kifejezhetünk százalékos
formában. Ha pl. a számítás végeztével egy étterem súlyozott átlaga 6,9
pont lett, akkor mondhatjuk, hogy az étteremmel való elégedettségünk
69%-os.
Faktorsúly
Tegyük fel, hogy két
szempontunk (faktorunk) van: az étl minősége és a modó tistasága. Az
ételre mondjuk adtunk 9 pontot, a mosdóra 3-at. Az egyszerű átlag így 6
lenne: (9+3)/2. Ez a közepesnél alig jobb pontszám (60%) azonban nem
fejezi ki valós élményünket, mert az étel lényegesen ízletesebb volt,
mint amennyire a mosdó lepukkant.
Ezért először is minden
faktornak megállapítottuk a súlyát: ez egy egyjegyű szám, amely az
adott faktor fontosságát jelzi. Az étel minőségénél ez a szám 5, a
mosdó tisztaságánál csupán 1. Vagyis ? a mi értékrendünkben ? egy
roppant finom étel (legalább) ötször többet nyom a latban a végső
véleményünk kialakításakor, mint egy roppant tiszta mosdó.
A
súlyozás a gyakorlatban azt jelenti, hogy az általunk adott pontszámot
megszorozzuk a faktor súlyával, a végén pedig nem a faktorok
darabszámával (esetünkben 2-vel) osztunk, hanem a súlyok összegével
(esetünkben 6-tal). Nézzük táblázatos formában a példát!
Szempont
Jegy
Súly
Pont
Étel minősége
9
5
45
Mosdó tisztasága
3
1
3
Összesen:
6
48
Súlyozott átlag:
8,0
Tehát
ez olyan, mintha az étel minőségét egymás után ötször pontoztuk volna,
a mosdó tisztaságát csak egyszer. Az így kapott 80% már reálisabb
eredmény ? azonban most egy kicsit magasabb, mint szerettük volna.
Tovább kell finomítani a számolást.
Dinamikus faktorsúly
Ez
a talán ijesztő kifejezés csupán arra az evidenciára utal, hogy
összehasonlíthatatlanul nehezebb valamit ? mondjuk egy kártyavárat ? létrehozni, mint lerombolni.
Esetünkben: egy pompás vacsora nehezen megteremtett hangulatát nagyon
könnyen alááshátja egy apró bosszúság. Számszerűsíteni ezt úgy
próbáltuk, hogy az adható pontszámokat egy huszárvágással kétfelé
osztottuk, ?OK? és ?nem OK? pontokra. Ha a pontszám 5 vagy annál több
(tehát ha alapvetően elégedettek voltunk), az OK. Ha 4 vagy annál
kevesebb (vagyis alapvetően elégedetlenek voltunk), nem OK. A dinamikus
faktorsúly pedig azt jelenti, hogy a súly 5 és 10 között annyi, amennyi
? 4 alatt viszont brutális módon megszorozzuk 2-vel.
Az
étel minőségével a fenti példában elégedettek voltunk: 9 pontot adutnk
és 5-tel szoroztuk: az eredmény 45. A mosdóval azonban elégedetlenek
voltunk. Ezért az adott 3 pontot nem 1-gyel szorozzuk, hanem 2-vel:
Szempont
Jegy
Súly
Pont
Étel minősége
9
5
45
Mosdó tisztasága
3
2
6
Összesen:
7
51
Súlyozott átlag:
7,3
A 73%-ra már azt mondhatjuk, hogy nagyjából visszatükrözi a példabeli valós élményünket.
A tényleges tesztelés során is így számolunk. A táblázatokban ugyanazon faktor Súly rovatában ezért látunk majd hol 1-et, hol 2-t, vagy éppen hol 5-öt, hol 10-et.